Inleidend:
De hoeveelheid spam heeft de afgelopen jaren een steeds grotere omvang gekregen. Zelfregulering heeft te weinig gebracht waardoor het vanaf 19 mei 2004 verboden werd om ongevraagde mail naar particulieren te versturen. Dit wordt nu gevolgd door een uitbreiding van deze wet richting bedrijven.
Opt-in / opt-out?
In de Nederlandse wet was voor bedrijven een "opt-out" regeling van toepassing. Dit betekende dat een bedrijf ieder willekeurig ander bedrijf op de mailinglijst mocht plaatsen. Het enige wat verplicht was, was de mogelijkheid bieden tot afmelding. Dit principe wordt ook wel "opt-out" genoemd.
Per 1 oktober mag dit niet meer, bedrijven mogen (net als voor particulieren) alleen bedrijven opnemen in het mailingbestand wanneer daar expliciet toestemming voor is gegeven. Dit princiepe wordt ook wel "opt-in" genoemd.
Expliciete toestemming?
Mocht een bedrijf beschikken over een z.g. "opt-out" lijst, dan mag deze tot oktober een mail sturen met het verzoek om expliciet toestemming te geven om dergelijke mailingen te blijven ontvangen.
Dienen nu van alle bestaande zakelijke relaties explicite toestemming geven?
Neen, bedrijven mogen hun relaties "ongevraagd" van informatie blijven voorzien, hier zijn echter wel een aantal beperkende voorwaarden:
Deze nieuwe wet is een Nederlandse wet en is dus alleen van toepassing op Nederlandse personen en bedrijven.
Meer informatie:
30-09-2009 Webwereld.nl: Help, vanaf morgen spamverbod!
23-09-2009 Spamkacht.nl: 'Veel gestelde vragen'
12-11-2008 Spamverbod geldt nu ook voor zakelijke mail
04-04-2006 Ministerraad stemt in met verbod op spam naar bedrijven